אפשר לקרוא את הטקסט שכאן- ואפשר גם להיכנס לקישור ולראות את הסרטון :-) לחצו כאן
זה לא מפחיד- זו סתם סופה!!!
אתה כבר גדול- מה אתה מפחד? תתגבר
תירגע!!
מה זה אומר מבחינת הילד כשאנחנו אומרים זאת?
לא מאמינים לי = אני שקרן?
לא מכבדים אותי = אני לא בסדר.
איך בדיוק אני ארגע? = אני מת מפחד!
איך הילד מרגיש בזמן הסערה/סופה?
פחד, חוסר אונים, תסכול, כאב, חוסר בטחון, חוסר שליטה
- חסר אונים/חסר בטחון מול איתני הטבע
- חסר אונים/חוסר בטחון מול עצמו והרגשות שלו
- מתוסכל מתגובות הגוף שלו (רעד, בכי, קפאון, דופק ונשימה מואצים או עצורים, כיווץ)
- כאב כי ההורים לא מאמינים לו
- חסר בטחון כי הוא לא מצליח להתמודד
מה כן לומר/לעשות כשהילד פוחד?
לנרמל, לומר את האמת-
יש סערה בחוץ. רוחות חזקות, גשם, ברד, רוח שורקת וכד'.
ויכול להיות שתהיה הפסקת חשמל.
זה יכול להפחיד כי אנחנו לא שולטים בזה.
- לשתף- שגם אנחנו פוחדים.
הרי ת'כלס הם מרגישים אותנו. אם אנחנו מפחדים עכשיו לנהוג? מה הם מטומטמים?
לא! הם מרגישים ובגלל שלא מדברים על זה- הם יותר מפחדים.
לשתף איך אני מרגיש/ה ומה אני עושה כשאני פוחד.ת.
- לשאול - איך אתה מרגיש? ולקבל כל רגש שעולה. לתת לגיטימציה לפחד.
לפעמים רק זה, כבר משחרר את האנרגיה הכלואה של הפחד.
איך אתה רוצה לשחרר את זה?
לשיר, לרקוד, לדבר, לצייר, להניח את היד, לשתות מיץ אומץ/בטחון.
- לתת עוגני בטחון-
לספר מה קורה כאן ועכשיו בבית.
אנחנו בבית שלנו, אתה מוגן.
החלונות סגורים. יש לנו מספיק שמיכות אם יש הפסקת חשמל.
אם הוא בלחץ – לספור דברים כחולים/ירוקים/לבנים מסביב, לחבר לתחושות על הגוף.
יש לנו אוכל/שתיה משחקים/נרות/פנסים וכד'.
- לעשות פעולות יחד או לכוון לכאלו שיכול לעשות בעצמו:
לצייר את הפחדים/סופה, או
לצייר את היום שאחרי הגשם- קשת, שלוליות וכד'.
להכין סירות מנייר להשיט בשלוליות שאחרי הגשם.
לכבות אורות, להדליק נר/פנס ולעשות צלליות.
מה טוב בגשם? למצוא 10 דברים שהגשם עוזר בהם.
מסיבת ריקודים
זכרו- יש גם דברים טובים!
כשיש הפסקת חשמל- הילדים יוצאים מהמערה שלהם 😊
הכינו מראש משחקים לשחק יחד גם עם הגדולים. מוסיקה אפשר להשמיע מהטל'.
ונכון, גם נשימות, בדיחות וצחוקים עוזרים :-) על זה במאמר אחר