Autism Spectrum Disorder עבודת טיפול פרטנית פעוטות/ילדים על הרצף האוטיסטי | שלומית אטיה מאבחנת ומטפלת  בשיטה נוירו-פיזיולוגית(שיטת ורדי)

בעבודה שלי עם ילדים על הרצף האוטיסטי ASD, יש פידבק שאני מקבלת שחוזר על עצמו: 'כמה סבלנות יש לך, שלומית'.
כן, יש בי הרבה סבלנות והרבה התמדה – מה שמהותי מאד בעבודה עם ילדי ASD על מנת לשמר ההתפתחות וההתקדמות שלהם.
ובעבודה עם ילדים על הרצף זה דבר מאוד חשוב על מנת לשמר את ההתפתחות וההתקדמות שלהם.


שמי שלומית אטיה – מטפלת ומאבחנת בשיטת ורדי שהיא שיטה ניורו-פיזיולוגית.
השיטה מבוססת על הקשר בין תפקודי המח לתפקודי הגוף, כלומר: מערכות קואורדינציה תקינות יביאו לתפודי מוח תקינים.
שיטת ורדי עובדת נהדר כיוון שאנו כל הזמן שומרים על האיזון במערכות המח, מה שעוזר לשימור והתפתחות מתמדת של הילד והקלה על איכות חייו.


נקודת המפתח לטיפול בילדים על הרצף - היא קודם כל יצירת תקשורת טובה עם כל פעוט/ילד.

 המערכות הבסיסיות על עליהן אני עובדת הם:
יציבות הליכה/ישיבה, מערכת שיווי משקל, גרפו-מוטוריקה, חשיבה, תכנון, מוטוריקה גסה, עדינה, תפיסה מרחבית, מערכת הצלבה ליכולת פיצול קשב ( ביצוע כמה פעולות בו זמנית). הקפדה על שמירה על קשר עין.

ישנם מצבים בASD שחלק ממערכות שצוינו לעיל מתפקדות גבוה  ומצבים בהן רמת התפקוד נמוכה ואולי נמוכה מאד, מה שיוצר קשיים ברוב המערכות.
עבודתי מתמקדת בהקפדה על איזון בין מערכות תלוי ברמת התפקוד, המוטיבציה ושיתוף הפעולה של הילד.

 הנה כמה דוגמאות לעבודת שיפור הקשיים איתם ילדים על הרצף מתמודדים:

 שמירת יציבות דידקטית

כאשר קיימות לקויות למידה חשוב לקרוא איתם טקסטים קצרים ולחזור עליהם שוב ושוב על מנת שזה יקלט ויזכר אצל הילד.
חשוב גם לתרגל איתם כתיבה, שפה וחשבון דרך משחקים שמלמדים אותם ומתרגלים אותם לשלוף אינפורמציה, כמובן בהתאם לרמת הלימוד של הילד. גם אם מדובר בילד מתבגר שהרמה שלו היא רמה בסיסית נמוכה.
והשאיפה לאתגר כל הזמן עוד ועוד. המוח אוהב שמאתגרים אותו.
יש הורים שאומרים לי 'אבל שלומית, אני יכול לחזור על זה שוב ושוב אבל הוא לא יקלוט..' זה לא נכון. ככל שמאתגרים אותו הוא מפתח עוד קשרים במח ועל ידי כך מתפתח ומתקדם.
כשאתם חוזרים איתו על דברים חשוב שתשמרו על:
קשר עין - מיקוד - שאלה. וחוזר חלילה 

הליכה על בהונות-

 שאני פוגשת אצל לא מעט  ילדים על הרצף. ברוב שעות היום -מה שעלול לייצר טונוס מוגבר מאד בשוקיים וכצפי עתידי לספאזם. כאן נעשית העלאת מודעות בעקב ע"י מגע עמוק/מגע התנגדותי כדי שהמוח יפעיל אזור רדום זה. מה שיניע מודעות להליכה על כל כף הרגל ולא בטוח שההצלחה תהיה באחוזים גבוהים. הסיבה יכולה להיות התנהגותית. 

3 הפרעה טורדנית כפייתית – Obsessive Compulsive Disorder המופיעה בקרב מס' רב של ילדים אוטיסטים כסוג של מאפיין. במצב של OCD  הילד יהיה חייב שהדברים יקרו או לא יקרו כמו שהוא רוצה ולא בשום צורה אחרת. לדוגמא: סידור של מכוניות הצעצוע בבית, טקסים למיניהם.
במצבים כאלו, אני משנה את סדר פעילות הטיפול בכל פעם מחדש ולפרקי זמן קצרים שמאתגרים את הילד במידה המתאימה עבורו.
לדוגמא: ילד שאוהב לכתוב רק ביד ימין. אני אבקש ממנו לכתוב ביד שמאל גם אם זה לרגע קצר. אם מתנגד, מיד אני עוברת למשחק אחר ולאחר פרק זמן קצר חוזרת לבקשה שלי לכתוב ביד שמאל.
כל פעם קצת וברכות המתאימה לילד ובשיתוף הפעולה שלו איתי.
שינוי סדר פעילות המפגש בכל פעם מחדש – הוא מעין בסיס לשינוי הרגלים על מנת למנוע קבעון, ורמה מסוימת של אובססיביות.

 קושי בוויסות החושי -

עודף רגישות Hypersensitivity. -
במצב זה הילד חווה בעוצמה גבוהה כל חלק מחושי הקלט של הגוף: שמיעה, ריח, מישוש, טעם.
דוגמאות: עודף רגישות במגע- הילד ישתולל שלא יגעו בו, או שהוא ימנע בכל כוחו מלדרוך על חול או שלא יהיה מוכן בשום פנים ואופן ללבוש חולצה עם טיקט. עודף רגישות בטעם- אם יש מאכל שהטעם לא מוצא חן בעיניו הוא לא יגע בו יותר. עודף רגישות בראיה- הוא פשוט יעצום עיניים.
הרגישות ועוצמת החוויות עלולה להוביל להסתגרות, הימנעות מחוויות שונות, קשיי קשב וריכוז מופנמות ועוד. אולם במקרים בהם הסובל מעודף רגישות ומצליח דרך תהליך ליצור איזון אישי פנימי משלו, יכולים להוביל לגאונות בתחומים רבים למשל רגישות יתר לשמיעה (שמיעה אבסולוטית). 

תת רגישות Hippo sensitive למגע. חוסר יכולת לווסת כוח בצורה נכונה. כל הזמן חיפוש מגע וחיכוך. אינו מרגיש כאב. הבעיה יכולה להיות גם של המערכת הקינסטתית (תנועתית). לעיתים קרבות סובל מבעית בהתארגנות תנועתית- נתקל בדברים, מסורבל. במסגרת החיפוש אחרי חיכוך. יעשה דברים לא נעימים/לא נכונים לאנשים (אופייני לילדים על הרצף). וכאן אדגיש כי ישנם מצבים שילדים על הרצף הם בעלי תת רגישות בחלק משעות היום ובשעות אחרות הן בעלי עודף רגישות. כלומר שני המצבים קיימים.

לסיכום: ילד על הרצף צריך לממש את הפוטנציאל הגלום כפי שכל ילד או אדם. ולכן חשובה ההתמדה בטיפול לשיפור.- ההתמדה היא עמוד השדרה לקידום כל ילד על הרצף.
אז לא לוותר לו או לכם, להמשיך שוב ושוב לבצע את הפעולות, לבקש ממנו שינויים קטנים, כל פעם לאתגר אותו עוד טיפה ועוד טיפה.


ואם אתם זקוקים לעוד סבלנות אני כאן ;-)
שלומית אטיה - 054-4234879